Vistrips menu

Login Form

Mededelingen

KVVC op Google maps.

Noteer de datums voor de activiteiten / bindavonden 2015 alvast in uw agenda (zie de Agenda).

De Ronde Bleek

A&M fishing tackle

2002 Tsjechie: Kamenince

Juli 2002

Op zaterdagavond 1 Juli reisde een delegatie, ietwat kleiner dan gepland, bestaande uit Bram Veltman en Hanneke van Lierop , af naar Tsjechië om daar een kleine week te gaan vliegvissen. De bedoeling was te gaan vissen op delen van de rivieren "Kamenice" en "Jizera" gelegen in het noordoosten van Tsjechië was al twee maal eerder in dit gebied geweest en had er enthousiaste verhalen over.
1 nacht rijden en 950 km verder, kwamen we aan in" Spalzov" waar Bram gereserveerd had in pension Formanka. Het is mooi gelegen in een bosrijke omgeving met uitzicht op de "Jizera". We bleken te vroeg te zijn, het pension was nog gesloten op deze vroege zondagochtend. We gebruikten de tijd die we moesten wachten om alvast wat visstekken te verkennen.
De streek waardoor de "Kamenice" en "Jizera" stromen is enorm rijk aan bos en heuvelachtig met steeds als blikvanger het stromende water, dat haar weg dan weer strak over rechte stukken vervolgt, dan zich weer kronkelend een weg baant door kleine dalletjes.
Jammer dat het milieubewustzijn van de Tsjechen niet zo groot lijkt te zijn, er ligt in en rond de rivieren behoorlijk wat afval.
We kwamen in "Navarov" terecht, een regelrecht paradijs; in een dichtbebost dalletje stroomt de "Kamenice" op zijn mooist. Aan de oever ervan ligt pension Rusalka, een gebouw dat ogenschijnlijk lijkt te stammen uit meer glorieuze tijden.
Gezeten in het zonnetje op het terras van Rusalka raakten we onder het genot van een pivootje in gesprek met Susanne en haar vriend, de uitbaters van het pension. Zij waren erg vriendelijk en boden ons aan dhr. Sefr, de man die de visvergunningen verzorgt en alleen Tsjechisch spreekt, voor ons te bellen.
Dankzij het goede geheugen van Bram wisten we zijn huisje moeiteloos te vinden. We werden er vriendelijk ontvangen. Dhr. Sefr haalde een familielid tevoorschijn die een beetje engels sprak.
De vergunning omvat grote delen van de "Kamenice" en "Jizera" en heeft een zacht prijsje. Dhr. Sefr haalde een antieke vliegvis uitrusting te voorschijn om aan ons te showen, helaas kan hij vanwege een gebrekkige gezondheid zelf niet meer vissen. Nadat we enkele uren gerust hadden kon het vissen eindelijk beginnen. We startten op de "Jizera" nabij het Centraal Station van "Spalov".

Spalov De Kamenince

De Kamenince is in Spalov ongeveer 15 meter breed en heeft verschillende stroomversnellingen. De bodem is bedekt met kiezels en het water is redelijk helder. Opmerkelijk was het aantal kokerjuffertjes dat we onder de rivierstenen aantroffen.
Het weer was stralend en de avond veelbelovend. We vingen een aantal kleine beekforellen en kregen de smaak aardig te pakken, vooral toen we getuige waren van explosieve hedges van verschillende soorten eendagsvliegjes. Het was prachtig de insecten als wolken boven de glinsterende rivier te zien zwermen, sfeervol beschenen door het licht van de laatste avondzonnestralen. Als de hele week zo zou zijn. De Tsjechische biefstuk smaakte samen met de nodige pivootjes erg goed.
Na een goed genoten nachtrust begonnen we onze visdag op dezelfde plek om acht uur. Omdat de vangsten tegenvielen, besloten we met de auto zoveel mogelijk stroomopwaarts de "Kamenice" te gaan verkennen. We parkeerden de auto in een piepklein dorpje, onze aanblik in waadpak met hengel en accessoires leverde nieuwsgierige, vragende blikken op bij enkele locals. De rivier aldaar beloofde niet veel goeds en we besloten terug te gaan naar "Navarov". Gelijk namen we vanaf de brug een grote "bruine jongen" waar, we konden de verleiding niet weerstaan. De hele week hebben we zo nu en dan, al dan niet met aanwijzingen van de ander vanaf de brug, geprobeerd hem te pakken te krijgen maar hij bleek niet voor niets zo groot te zijn geworden.
Met tussenpozen die we gebruikten om vol inspiratie met een pivootje erbij vliegen te binden, hebben we een stuk van ongeveer een km bevist. De rivier is er zoals al eerder gezegd prachtig, met overhangende bomen, rotsblokken en veel stroom versnellinkjes.
Soms moesten we om bij de echt mooie plekjes te komen, over de rotsen klauteren met gevaar voor waadpak en vliegendoos. Bram verloor die van hem die vol zat met speciaal voor deze trip gebonden killers. Onze zoekpoging leverde helaas niets op.
Onze vliegen werden enthousiast genomen door beekforellen en sporadisch vlagzalmen, vooral de Coch-y-bonddu van Bram was een groot succes ( hij weet wel wat ik bedoel! ).

Het pension Rusalka  Een prachtige stekje

Vooral in de ochtend- en avonduren hebben we veel gevangen. Als de duisternis eenmaal gevallen was gebruikten we de avonden om vliegen te binden voor de volgende dag.
Die begon druilerig. In de regen hebben we een stuk van de "Jizera" afgevist dat meer stroomafwaarts lag. Enkele mooie vlagzalmen gevangen. Toen ik me door de jeuk op mijn hoofd af begon te vragen of er misschien luizen in de kussens van het pension zaten, zag ik dat de beestjes die van mijn hoofd vielen verdacht veel op teken leken. Gelukkig niets aan overgehouden maar voortaan toch maar iets op mijn hoofd gezet.
Het rivierwater bleek al gauw bruin te kleuren o.i.v. de hevige regen. De droge vlieg maakte helaas geen schijn van kans meer, zelfs Bram verlaagde zich tot een nymph!
We kwamen in de regel zeer weinig andere vissers tegen, maar net op een spectaculair moment had Bram publiek. Toen hij een mooie stek gevonden had tussen 2 stenen, bleek er een superforel te staan van 40 cm. Een worp was genoeg om hem aan de haak te slaan , het kon zo in de film. Dit moment werd gadegeslagen door een angstaanjagend uiziende local in camouflagepak en met spinnerhengel met jaloerse blik.
Onze tocht op woensdag naar Praag verliep iets anders dan we gedacht hadden. Het leek ons leuk met de trein te reizen en zo wat Tsjechische cultuur op te doen. Na drie en een half uur treinen ( afstand 100km!! ), waren we na een supersnel rondje oud Praag en de viswinkel net op tijd terug om de laatste SNELtrein ( 3 uur.....) van 17.30 te halen.
Die viswinkel was wel de moeite waard. De eigenaar " Ivo Knakal ", zelf beroemd vliegvisser, weet het vriendelijk doch zeer duidelijk te zeggen wanneer spullen niet netjes genoeg teruggezet worden naar zijn zin. We kregen enkele goede tips van hem , vooral de palmer ( grizzly ) heeft zijn succes bewezen.
De laatste twee dagen stond de rivier "Labe" op het programma, een klein uurtje rijden van" Splzov". In het plaatsje "Vrchlabi" moest een vergunning gekocht worden in de viswinkel. Daar viel mijn oog op een oud uitziende rieten creel , afgebiesd met een schots ruitje , dit kon ik natuurlijk niet zomaar aan me voorbij laten gaan ; mijn vliegvis jasje werd definitief verruild voor het creeltje.
Door de zware regenval stond het water van de "Labe" enorm hoog en was donkerbruin gekleurd. Het vissen viel daardoor ondanks schitterend weer wat tegen, ook de stroming bleek soms sterker dan verwacht. Met verzwaarde nymphen hebben we toch het een en ander gevangen.
Onze laatste visdag besloten we terug te gaan naar de "Labe" in de hoop dat het water wat helderder zou zijn. Wederom vingen we niet al te veel maar het was een prachtige dag , alleen al om even op de rug op de rivierkiezels te liggen genieten van de warme zonnestralen en riviergeluiden .
Onze allerlaatste worpen hebben we laten rollen in een nieuw stuk van de "Jizera" dat behoorlijk vervuild bleek.
Bij terugkomst bleek het restaurant van Formanka al gesloten te zijn en moesten wij onze geliefde pivootjes helaas verruilen voor twee pakjes appelsap. Dat viel een beetje tegen maar mocht de pret echter niet drukken , we hebben aan deze avond nog een paar mooie zonkerstrips overgehouden.

Effe binden

Al met al was het een heel geslaagde, gezellige week waarin we veel gelachen hebben, met mooi vissen, goed en betaalbaar eten en drinken, maar met misschien wat tegenvallende vangsten voor wie daar de prioriteit aan geeft. Voor adressen etc. kan contact worden opgenomen met ondergetekenden.

Hanneke van Lierop & Bram Veltman.