Vistrips menu

Login Form

Mededelingen

KVVC op Google maps.

Noteer de datums voor de activiteiten / bindavonden 2015 alvast in uw agenda (zie de Agenda).

De Ronde Bleek

A&M fishing tackle

2000 Tsjechie: Jezera

September 2000

Op 23 september zijn wij, Bart Petersen, Rob en Esther Dings, Bram Veltman en ik zei de gek vertrokken naar Tsjechie en wel naar het Reuzengebergte om te gaan vliegvissen. Uit de Nederlandse Vliegvisser, nummer 46 uit 1998 hadden we een stukje opgedoken over het vliegvissen aldaar. De schrijver van dat verslag, Dhr v Engelenburg schetste er een waar vliegvis paradijs, waarin hij de forellen en vlagzalmen beschreef als ware het vissen met een goddelijke afkomst. Ik citeer een stukje uit zijn verhaal " Marco pakt met een diep geviste larva lace nimph een hele mooie vlagzalm van ongeveer 40 cm met kleuren die wel fluorescerend lijken". U begrijpt dat wij door zulke verhalen zeer onrustig worden, en na een jaar van ouwehoeren over deze rivieren besloten we om dan toch maar te gaan. Het is altijd wat moeilijk om met hardwerkende mensen een week af te spreken dat we allemaal vrij kunnen krijgen, dus besloten Bram en ik gewoon een week te reserveren in dat huisje wat zo leuk stond beschreven in het verhaal van v Engelenburg. Wie er dan mee zou gaan zagen we dan wel. Via de club kwamen uiteindelijk 5 mensen naar boven drijven die deze uitdaging wel mee aandurfde. De vertrektijd op deze 23 september was gepland om 22.00 uur, zodat we lekker rustig `s nachts konden rijden. Het werd iets later omdat we bij de familie Dings de halve inboedel moesten meenemen. Esther had werkelijk overal voor gezorgt, het enigste wat ontbrak was , bleek later , een frietpan en een abseiltouw. Na een ritje van 11 uur bereikten we het Reuzengebergte, wat eigenlijk een beetje te vroeg was voor intrede in het huisje, we besloten daarom om maar door te rijden naar Vrchlabi waar onze vergunningen zouden klaarliggen in een hengelsport zaak in het centrum van deze stad. Dit was van te voren allemaal geregeld door Mevr Boerma uit Assen. Deze vrouw bemiddeld vanuit Nederland bij het huren van het huisje en het verkrijgen van de vergunningen. Vrchlabi was makkelijk te vinden, ook weer door de route beschrijving van Mevr Boerma en het goede kaartlezen van Esther.

De mensen in de winkel wisten al van onze komst en de vergunningen kosten NGL 70,= per persoon voor een hele week. Dit is wel even wat anders dan NGL 125,= per dag voor de Traun in Oostenrijk. In de winkel is het assortiment redelijk op vliegvis gebied, wel hebben ze heel mooie vliegen voor weinig te koop. Nadat we de papieren op zak hadden koersten we naar het huisje wat prachtig ligt op een berghelling in Zbihory bij Mala Skala. De eigenaar de Hr Bimr is alleraardigst en maakt ons wegwijs in het huisje en bied ons een lekker koud pilsje aan. Dhr Bimr spreekt zeer goed engels. Nadat we hebben uitgepakt besluiten we om eventjes ons geluk te beproeven in de Jizera, dit is een rivier die vlakbij het huisje door het dal stroomt. De rivier ziet er veelbelovend uit en meteen vangen we allemaal een paar mooie, maar niet zo grote vlagzalmen.

Bart in de Jizera.

Het begin is gemaakt, en met goede moed gaan we na een goed diner slapen. De volgende dag gaan we naar de Jizera vlakbij het plaatsje Spalov. Hier is de Jizera mooi breed, midden in de natuur, afwisselend met traagstromende stukken, diepe gaten en snelle passages. We hebben deze dag niet echt heel veel gevangen maar wel zeer mooie exemplaren, waarvan de meeste toch wel de vlagzalmen. Ze zijn inderdaad prachtig van kleur en ongeveer 25 a 30 cm groot. De bruine forellen zelfs wat kleiner. Met een tevreden gevoel sluiten we deze dag af met een etentje in een geweldig restaurant in Spalov, waar we nog vaker terug zijn geweest. Het eten is hier super goedkoop, b.v. aten wij met zijn vijven toch wel voor NGL 75,= op, en dat dan met voor en nagerecht en enkele liters bier en cola.

Het huisje.Frans en Bram in de Jizera.

Het huisje is gezellig maar eenvoudig ingericht met TV met schotel. Het heeft 2 slaapkamers en een keuken. Het zwembad is niet groot, maar als het warm weer is toch wel een verkoeling. De derde dag besluiten we de Labe op te gaan zoeken ( in het nederlands de Elbe ). Van de man in de winkel waar we onze vergunningen hebben gehaald hadden we deze stek gekregen. Het is wel een dik uur rijden maar de rivier ziet er dan ook veelbelovend uit. Onze stek ligt bij een brug gelegen tussen Hostinne en Debre en lijkt wel 2 druppels water op de Kyll in de Eifel, trouwens het landschap lijkt ook heel erg op de Eifel met zijn glooiende dalen en bergen. We hebben hier zeer veel vlagzalmen gevangen, maar ook zeker zo veel gemist. De insekten waren superklein en het was dan ook de kunst om een klein geschikt vliegje te vinden om ze om de tuin te leiden. Maar dit lukte iedereen behoorlijk goed. Ook hebben we een paar keer een Europese nerts gezien, zo bleek later, want we dachten eerst dat het een otter was. Op deze stek zijn we 3 dagen terug geweest omdat hij ons zo goed beviel, en alle dagen hebben we hier goed gevangen. De ijvogeltjes vliegen hier af en aan, in dit prachtig stukje Europa. We hebben zelfs een dag niet gevist, schrik niet, maar Rob ook niet. Praag, een van de culturele hoofdsteden van Europa hebben we ook bezocht. We hebben hier geen seconde spijt van gekregen, zo mooi en gezellig is deze stad. Het heeft prachtige kerken, schitterende gerestaureerde gebouwen, gezellige pleintjes met terrasjes en vele markten.

Gezellige pleintjes in overvloed.

Leuke winkeltjes zijn er in overvloed, alleen de prijzen zijn hier wel een stuk hoger als op het platteland. We zijn ook nog in het " museum of torture " geweest, maar dit was niet zo een succes. Ze hielden er vroeger toch maar onsmakelijke manieren op na om mensen te straffen, waarbij je ook nog af kunt vragen of ze wel schuldig waren. Op onze laatste avond heeft Dhr Bimr ons nog een grote fles champagne gebracht als afscheid. We kunnen concluderen dat het een zeer geslaagde trip is geweest en dat we veel plezier hebben gehad. We hebben al plannen voor het voorjaar 2001, dus meld je vast aan bij een van ons.