Vistrips menu

Login Form

Mededelingen

KVVC op Google maps.

Noteer de datums voor de activiteiten / bindavonden 2015 alvast in uw agenda (zie de Agenda).

De Ronde Bleek

A&M fishing tackle

2010 Slovenië: Bled

Juli 2010

Verblijf bij Miha & Blanca van 3 tot 10 Juli, die een pension/restaurant Gostilna Vintgar runnen, pal aan het riviertje de Radovna: zie  http://gostilnavintgar.webnode.com/

Vertrek vrijdagavond 2 juli ’10 uit Valkenswaard. Drie personen/ Ford Kuga voorzien van dakkoffer.
Aankomst zaterdag 3 juli rond 13.00 uur. Hele nacht doorgereden. Files in Oostenrijk bij de grens en bij de tunnels.

Info via bovengenoemde website. Dorpje heet Podhom, volg de bordjes “Vintgar” (Vintgar is een kloof waar het riviertje de Radovna doorheenstroomt: een toeristische trekpleister).

De Radovna, waar we 4 dagen hebben gevist, is een snelstromend riviertje, met koud water (6 á 9 °C).
De forellen zijn relatief klein, door dat koude water, maar er zijn ook forse regenboogforellen te vangen. Water is goed bereikbaar.Controle wordt uitgeoefend door de “sheriff”een vitale, 80-jarige man, duitssprekend, die meerdere keren per dag controleert. De vergunningen kochten we in het pension.

Met de sheriff hebben we een rit langs de rivier gemaakt om de toegang tot de rivier te leren kennen.

Zondag en maandag gevist op de Radovna.

Dinsdag met een gids gevist op de Sava Bohinjka. Gids Jure Višnar, haalde ons af bij het pension, verzorgde vervoer en ging met ons dagvergunningen halen in hotel Lovec in Bled (€ 40). Voor zijn dienst –begeleiden 3 vissers- vraagt hij € 160. Hij levert vliegen, hij rijdt de hele dag, brengt je naar diverse stekken, helpt ieder om vis te vangen, repareert leaders, maakt een film van de vangsten die hij op een DVD (gratis) levert. Hij spreekt goed Engels.

Een aanrader! www.slo-guide.com,
NB. We vangen vooral aan nimfjes, haakje 18, tungsten kopje, leaderpunt .12, maar droog lukt ook.
(Hennie: groenglanzend dekschildje, of rode tag). Met Jure hebben we gegeten in een plaatselijk restaurant, lekker en niet duur.

Woensdag weer gevist op de Radovna. Succes met droge vliegjes maatje 16. Herteharen sedge, eendekont sedge etc. maar ook weer met kleine nimfjes.

Donderdag 8 juli. We halen weer onze dagvergunning in hotel Lovec. We gaan naar de brug met toegang naar militair oefenterrein, ca 2 km stroomopwaarts van Bled. Beste stek is ca 800 m stroomafwaarts van de brug waar een riool uitmondt in de Sava.Het lijkt er vol te zitten met dikke regenboogforellen en vlagzalmen.
Vanaf 20.30 een hatch met heel veel stijgende vis, moeilijk vangbaar (Waar azen ze in hemelsnaam op?)Kennelijk uitkomende nimfjes. Weer is warm, strakblauwe lucht. Bepaald niet gunstig, maar met nimfen hebben we af en toe  succes.

Vrijdag 9 juli. De Radovna weer bevist. Weer opnieuw warm met strakblauwe lucht. Qua vangsten de slechtste dag. Enkele uren gepauzeerd ivm slechte vangsten, ’s avonds nog even terug bij het lapelltetje bij Fuzine. Enkele redelijke forellen in de haakse bocht 150 stroomopwaarts van de dam. Tegen 20.00 uur terug bij pension, waar de hatch weer begint. De vis doorbreekt het wateroppervlak vertikaal?, het lijkt een soort stijgnimf. Ik vang er 3 op een verzopen eendenkontje. Tegen 21.00 uur, het begint echt donker te worden, stoppen we.

Zaterdag 10 juli 2010 rijden we weer naar huis. Vertrek 10.15, we arriveren 21.15 in Eindhoven.
Bloedhete dag, 38 °C, strakblauwe lucht. Airco in de auto.

Kosten: 2 dagvergunningen Sava Bohinjka 2  x 40
4 dagvergunningen Radovna 150
7 dagen halfpension + drankjes 400
Gids Jure heeft van ons 180 ontvangen = 60 de man.
Reiskosten: via zaak Hennie.

We hebben veel vliegvissers gezien tijdens onze vakantie. Nergens hebben we last gehad van elkaar. Stukken waar je wat verder voor moest lopen, bijna niemand gezien. Prachtig water, schitterende omgeving. Weer veel te warm en helder naar mijn idee. Hatch alleen een uurtje tegen donker worden. Nimfvissen is eigenlijk aangewezen methode, met kleine nimfjes, dunne punt. Speciale techniek om contact met de nimf te houden om beten te kunnen zien.

Willem Bouwman, Hennie van Pelt, Bram Veltman

2009 Slovenië: Kobarid

Juli 2009

Verblijf in hotel Hvala in Kobarid van 4 juli – 10 juli 2009. Visvergunningen via Tolmin visvereniging. Info te vinden via Tolmin Flyfishing. Via Googelen kom je op de website van de club, waar ook een nederlandse vertaling beschikbaar is. Waterstanden, weerkaartjes, viscondities, het is allemaal beschikbaar. We hebben gevist in de Bača, Soča, Trebuščica, Učja (bij Zaga). Onze visstekken, allemaal Catch & Release, zijn te vinden op het kaartje zoals aangegeven op de website.

Onze aanpak: gedetailleerde kaart kopen in het hotel, visgids inhuren om snel mooie stekken te vinden. Onze gids Bostjan Podbevšek (041-684 923 / adres gids : Tunijiškoc. 2 1240 Kamnik Slovenië) is lid van de Tolmin visclub. Je kunt ook lid worden van de club, maar dan moet je examen afleggen (in het Sloveens) en een aantal werkbeurten verrichten om de rivieren en de oevers schoon te maken en schoon te houden. De vergunningen zijn dan een stuk goedkoper. Bostjan spreekt Engels en is een goede visser. De club telt zo’n 500 leden en de omgeving van de rivieren is opvallend schoon (geen zwerfvuil). Het landschap rondom bestaat uit bergen en bossen. Het water is groen/blauw, kraakhelder, maar niet na forse regenbuien!. Een deel van de Soča is erg in trek bij kajakkers, veel informatie over waterstanden, waterdebiet etc. is te vinden op http:/kajak.at (kies meetpunt Soča bij Zaga).

Onze ervaringen. We waren met 4-en in een ruime auto met dakkoffer (Reizigers :  Bram, Hennie , Willem en Frans). Vertrek 03-07 om 22.00.  1200 kilometer voor de boeg. Aankomst 04 -07  om 15.00. File / opstopping gehad bij Limburg (Baustelle) aan de A3 en later bij de Tauerntunnel. De Karawanken tunnel was ook een drama. Hvala is een mooi hotel met leuke ontvangst. Er is een kamertje in de hal om natte visspullen op de te hangen. Zaterdag maar meteen besloten een plaatselijke gids in te huren voor de zondag. Vergunning kopen bij de hotelbalie en direct afrekenen voor 5 dagen € 204,=Bostjan meldde zich `s morgens om 08.00 uur bij de receptie en heeft ons 10 stekken laten zien incl parkeerplaatsen. De gids was een zeer kundig man en heeft ons goede tips gegeven en vis adviezen. Hij viste zelf niet maar verdeelde zijn aandacht om de beurt op ons. De boodschap was overduidelijk, nimphen was het motto, want zegt Bostjan 90 % van het voedsel neemt de forel en vlagzalm onder water.  Punt. Droogvissen wordt alleen toegepast als we iets zien stijgen. We zullen het (dat nimphen) dus moeten leren. Van 08.00 uur tot 17.00 uur heeft hij ons bijgestaan voor €  180,=.  Da’s toch netjes. Maandag ( Soca ) begon Frans te kloten met zijn kapotte reel en verspeelde 2 grote forellen,  toen terug naar de auto om een andere reel te halen , was wel even een klein uurtje klunen. Toen begon het zachtjes te regenen, werd het benauwd, en begon het wat harder te regenen. Schoenen kapot, repareren gaat niet, te nat. Dinsdag maar Bled voor nieuwe schoenen,  leuke winkel Fauna Flyfishing (Regelen vistrips op de Sava, googelen om informatie te vinden). Het blijft heel de dag keihard regenen, dus binden (zalmeitjes / klinkhamers ) onder het genot van een flesje wijn. Het water in de Soca blijft gestaag stijgen en wordt nu ook bruin. Later in de middag nog even geprobeerd, alleen zeiknat geworden. Woensdag:  Vanmorgen wat rondgereden, alle rivieren bruin en hoog en het hoost nog steeds. Uiteindelijk gevist op de Učja en waar hij in de Soča uitkomt. Frans 2 hele mooie vlagzalmen gevangen met veel moeite. Water in Soča heel hoog en nog troebel. Grote vraag vandaag,  wat gaan we morgen doen. Bosjan belde en zei dat het deze week niet meer goed zou komen met de waterstanden en helderheid. Donderdag, op advies van Alex (zoon van eigenaar Hvala ), naar de Trebuščica gereden om daar te vissen. Deze rivier zou het snelst weer zakken en helder worden.  Dit klopte. Hier de hele dag gevist en met heel veel moeite een paar vissen gevangen. Het was echt wel klim en klauterwerk,  `s avonds kapot. Vrijdag maar besloten om maar geen dagvergunning meer te kopen voor € 50,= en huiswaarts te keren. Na een rit van een kleine 14 uur weer thuis.

Conclusies. Bram heeft consequent droog gevist en regelmatig gevangen. Als enige een marmorata forel. Willem droog en nimf en regelmatig gevangen. Regenboogforellen en een enkele vlagzalm. Frans en Henny hebben ook met de zalmeitjes (+ loodhagels) gevist: succesvol maar vis slikt en dus lijn doorknippen. Viscondities waren tijdens ons verblijf “zeer slecht” dus aanduidingen op de website van Tolmin zijn reëel!. Hotel verzorgde luxelunchpakketten (= goedgevulde koelbox, fles wijn, koude kip, fruit etc.)en valt in de categorie “goed”. Wij hebben dikke pech gehad, maar gezelschap was zeer goed waardoor we op een geslaagde vakantie kunnen terugkijken.

2006 Oostenrijk: Braurup

Juni 2006

Eind juni zijn we met 4 personen van de Kempische Vliegvisclub op een visvakantie in hotel Bräurup geweest. Ons vervoermiddel was een Mercedesbusje waar we met al onze spullen gemakkelijk in pasten. De afstand bedraagt zo’n 900 km en de heenreis hebben we ’s nachts uitgevoerd. Aankomst op zondagmorgen (25 juni 2006) en de eerste dag hebben we besteed aan verkennen van het gebied.
Het hotel beschikt over visrechten op ca. 40 km van de Salzach, een aantal zijriviertjes en enkele stuwmeertjes in die zijriviertjes. Die zijriviertjes zijn woeste bergbeken waar het water met geweld naar beneden komt. Je kunt (leren) vissen in kleine rustige poeltjes achter de stenen of pal tegen de oever met grote, goed drijvende vliegen.

Het hotel zelf ligt in Mittersil en biedt een arrangement aan waarbij je voor 6 dagen halfpension en visdocumenten zo’n 500 euro betaalt. In het hotel is een winkel met hengelsportartikelen aanwezig en in een van de ruimtes staat een vliegbindtafel met 4 halogeenlampjes ter beschikking. De winkelbaas fungeert ook als gids die twee dagen per week op de visplaatsen aanwezig is en die je ook als ghillie kunt inhuren.
Het hotel zorgt voor een goede visstand door uit eigen kwekerij vis uit te zetten.
Behalve vissers zijn in het hotel ook gasten aanwezig die komen voor wandelen, golfen etc. Informatie is te vinden op de website van het hotel.

Wij hebben een supervakantie gehad met voor mij als hoogtepunt twee visdagen aan de Krimmler Ache. Deze rivier ligt boven de Krimmler Wasserfälle in een groot natuurgebied alleen toegankelijk voor mountainbikers en wandelaars. Aan het begin en einde van de dag kun jer met een taxibus komen (en gaan) en de rivier is een kilometer of 5 bevisbaar: werkelijk prachtig. In allerlei bijbeekjes barst het van de kikkers, dikkopjes, larven van kokerjuffers en behalve bossen , bergen zie je alleen koeien, berghutjes en een enkele boerderij waar je wat kunt drinken of eten. Er zijn goed begaanbare stukken maar ook gedeeltes waar je moet klimmen om te kunnen passeren. Het water is groenig blauw en koud.
We hebben goed gevangen en onze beste vliegen waren de onvolprezen Klinkhamer, een eendekontje en natuurlijk een goudkopnimfje.
Droog vissen tegen de kanten en achter stenen leverden het meeste resultaat.
Ik heb twee foto’s bijgevoegd die een aardige indruk geven en voor mij een mooie herinnering vormen.

Frans en Bram en een stijgende vis. Vissen in een stuwmeer met Hennie en Bram.